زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 10 ماه و 24 روز سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

بارداري -اضافه بار

1389/12/7 15:56
نویسنده : بابای زهرا
1,584 بازدید
اشتراک گذاری

اين هم اخرين يادداشتها درباره تغذيه بارداري اگر سوالي بود  درخدمتم 0ادامه مطلب  حتما بخونيد

از وقتي متوجه شد كه باردار است، غذايش هم بيشتر شده بود. هر چيزي هم كه مي‌خواست و هوس يا به اصطلاح ويار مي‌كرد، بايد مي‌گفت تا همسرش بخرد. اطرافيانش هم چون نوه اول‌شان بود و عزيز دردانه، مدام اين غذا و اون غذا را تجويز مي‌كردند كه با خوردن اين، بچه‌ات تپل مي‌شود، با خوردن اون، بچه‌ات خوشگل مي‌شود و از اين جور حرف‌ها ....
خيلي‌ها فكر مي‌كنند وقتي خانمي باردار مي‌شود، ديگر مي‌تواند كنترلي بر رژيم غذايي‌اش نداشته باشد و هر چه دلش مي‌خواهد، مي‌تواند به هر اندازه كه خواست بخورد چون باردار است و بچه‌اش هم براي رشد به غذا احتياج دارد. حالا تصور كنيد پرخوري به همراه كم‌تحركي در دوران بارداري چه خطراتي را مي‌تواند براي مادر و نوزاد او به دنبال داشته باشد. اگر چه لازم است زن باردار در دوران حاملگي وزن اضافه كند اما اگر اين اضافه وزن حساب نشده و بي‌رويه باشد، سلامت او را به خطر مي‌اندازد. وزن‌گيري در دوران بارداري به رشد جنين كمك مي‌كند. وزن‌گيري مناسب و برنامه‌ريزي شده خطر بيماري‌هايي مانند هموروئيد، وريدهاي واريسي، خطوط حاملگي، خستگي، سوء هاضمه و تنگي نفس را كاهش مي‌دهد، زايمان را تسهيل مي‌كند، بارداري‌ سالم و يك كودك سالم را براي مادر به ارمغان مي‌آورد.
وزن‌گيري، چرا و كجا؟
وزن‌گيري به اندازه و مناسب در دوران حاملگي براي تغذيه كافي و رشد و نمو جنين لازم است و مواد غذايي كافي را براي هنگام شيردهي و انرژي كافي را براي بعد از زايمان تامين كند اما اينكه چقدر باشد و چه موقع اين وزن اضافه بشود، خيلي مهم‌تر است. وزن مادر در دوران بارداري به دلايل گوناگون بايد زياد شود البته به ميزان توصيه شده و نه زيادتر. تغذيه‌اي كه مادر دارد نه تنها موجب رشد جنين او مي‌شود بلكه صرف رشد و بزرگي بخش‌هاي ديگري از بدن او هم مي‌شود. همه اينها با هم يعني بزرگ شدن بعضي اندام‌هاي خود مادر و رشد جنين موجب اضافه وزن مادر مي‌شوند.
جنين معمولا 5.3 كيلوگرم، جفت 9.0 كيلوگرم، مايع آمنيتوتيك كه جنين در آن شناور است 9.0 كيلوگرم، رحم 9.0 كيلوگرم، بافت پستان 9.0 كيلوگرم، خون مادر 8.1كيلوگرم، مايعات درون بافت‌هاي بدن مادر 8.1 كيلوگرم، چربي‌ها و ذخيره مواد غذايي 1.3 كيلوگرم هستند. بنابراين ميزان اضافه وزني كه در دوران بارداري ايجاد مي‌شود بسته به وزن مادر قبل از بارداري دارد. در صورتي كه مادري قبل از بارداري وزن طبيعي داشته باشد، اضافه وزن او در بارداري بهتر است از 11 تا 15 كيلوگرم باشد.
در صورتي كه مادري قبل از بارداري دچار كاهش وزن باشد اين اضافه وزن بايد از 12 تا 18 كيلو باشد و اگر خانمي قبل از بارداري دچار اضافه وزن است اين اضافه وزن بايد بين 6 تا 11 كيلوگرم باشد. حالا در صورتي كه شما قبل از بارداري وزن طبيعي داريد بهتر است كه در سه ماهه اول بين 3.1 تا 5.2 كيلوگرم وزن اضافه كنيد. در سه ماهه دوم هر هفته بين 450 تا 900 گرم و در سه ماهه سوم تقريبا هر هفته به همين ميزان يعني بين 450 تا 900 گرم وزن اضافه كنيد.
هدف از اضافه وزن در بارداري، اضافه كردن وزن به طور يكنواخت و منظم است چون جنين براي رشد خود به مواد مغذي نياز دارد؛ مواد غذايي كه شما هر روز مصرف مي‌كنيد. بهتر است مراقب باشيد كه وزنتان هفته به هفته و به مقدار مناسب اضافه شود. براي اين كار بهتر است تحت نظر پزشك خود وزن اضافه كنيد، به خصوص در سه ماهه سوم بارداري، چون در اين دوران افزايش ناگهاني وزن يا كاهش وزن مي‌تواند علامت بيماري پره‌اكلمسي يا فشار خون حاملگي باشد.
اضافه وزن در دو قلويي
در صورتي كه حاملگي دو قلويي باشد، وزن‌گيري در دوران بارداري بايد حتما تحت‌نظر پزشك صورت گيرد. مسلما وزن بايد به ميزان بيشتري اضافه شود اما آن هم بايد به اندازه مناسب و به ميزاني باشد كه پزشك توصيه مي‌كند. معمولا اضافه وزن در دو قلويي بين 15 تا 20 كيلو است اما هرگز دو برابر نيست.
خطرات كاهش وزن
بيشتر زنان در سه ماهه اول بارداري به دليل تهوع و استفراغ به شدت وزن كم مي‌كنند و اين مي‌تواند موجب نگراني آنها و تاثير اين كاهش وزن روي كودك‌شان بشود. اما اين كاهش وزن در صورتي كه ادامه پيدا نكند و جبران بشود، خطري ندارد. خوشبختانه در اين زمان جنين در حال رشد نياز زيادي به كالري و مواد مغذي به اندازه سه ماهه دوم و سوم ندارد.
بنابراين بهتر است مادر باردار با رعايت رژيم غذايي مناسب به طور يكنواخت و منظم بعد از اين دوران (سه ماهه اول) و به تدريج اضافه وزن پيدا كند. خوب است بدانيم كه در صورتي كه خانمي در دوران بارداري وزنش به ميزان مناسب زياد نشود، ممكن است به عوارضي مانند نوزاد نارس و كم وزن و زايمان قبل از موعد دچار بشود. كودكاني كه از مادراني متولد مي‌شوند كه بيش از 9 كيلو وزن زياد نكرد‌ه‌اند، از نظر اندازه كوچك‌تر از سن خود هستند. همچنين كودكاني هم كه از مادراني به دنيا مي‌آيند كه بيش از حد وزن اضافه كردند، مي‌توانند به مشكلات فراواني دچار شوند.
خطرات اضافه وزن
افزايش بيش از حد وزن در دوران بارداري خطراتي دارد كه مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي در مادر و جنين شود. ديابت بارداري، كمردرد، پادرد و خستگي بيش از حد، واريس، افزايش احتمال سزارين و فشارخون حاملگي، از مضرات اضافه وزن بيش از اندازه است. چاق شدن در بارداري به پزشك اجازه نمي‌دهد تا ضربان قلب جنين را به خوبي بشنود و يا اندازه رحم را تعيين كند. در صورتي كه مادر بيش از حد اضافه وزن داشته باشد، ممكن است جنين نيز بيش از اندازه بزرگ شود و يا در صورتي كه مادر به ديابت حاملگي مبتلا شود، زايمان از راه طبيعي امكان‌پذير نيست. البته اگرچه با سيستم مراقبتي بهداشتي، پزشك قادر است تا از طريق اولتراسوندها و آزمون‌هاي تست تحمل گلوكز، بيشتر از آنها مراقبت كند و مادر و جنين را تحت نظر داشته باشد اما نبايد خطرات اضافه وزن را ناديده گرفت.
سالم خوردن
رژيم غذايي سرشار از ويتامين و مواد مغذي براي رشد جنين لازم است. مادر باردار بايد از همه گروه‌هاي غذايي استفاده كند، اما همه اينها بايد به اندازه باشد و نبايد بي‌رويه مصرف بشود. بسياري از مادران دوست دارند تحت نظر پزشك خود باشند و توصيه‌هاي غذايي را كه او مي‌دهد رعايت كنند. بعضي از توصيه‌هاي پزشكان براي زناني كه وزن‌شان زير حد نرمال است، شامل اين موارد است:
* ‌ ‌ هر روز صبحانه بخوريد، كره بادام زميني و يا يك تكه پنير به همراه نان مي‌تواند در زناني كه وزنشان زير حد طبيعي است بسيار مقوي باشد.
* بين وعده‌هاي غذايي اصلي، غذا بخوريد. ماست، خشكبار و ميوه‌هاي خشك مي‌تواند پروتئين كافي، كلسيم و مواد معدني بدن مادر را تامين كند.
* روزانه غذاهايي بخوريد كه سرشار از چربي‌هاي مفيد مانند گردو، روغن زيتون، روغن‌ ماهي و روغن آووكادو باشد.
* آب‌ميوه بنوشيد. ميوه‌هاي سرشار از ويتامين C و بتاكاروتن مصرف كنيد، مثل پرتقال، گريپ‌فروت و هويج
* از مصرف غذاهاي آماده پرهيز كنيد.
* درباره دريافت ويتامين‌هاي بارداري با پزشك مشورت كنيد..
http://salamat.ir/index2.asp?t=1&d=9
نوشته شده توسط ث.خ /کارشناس مامایی در 10:30 | لینک ثابت • آرشیو پیام ها
چهارشنبه بیست و ششم مهر 1385
غلات و بارداری
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

متخصصان تغذيه معتقدند: براي كاهش احتمال ابتلا به بيماري ديابت و كاهش اندازه دور كمر، غلات مصرف كنيد.
دكتر نريمان راستي متخصص تغذيه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران- واحد علوم پزشكي ايران - ضمن بيان مطلب فوق اظهاركرد: غلات كامل شامل جو پرك‌شده، نان‌هاي سبوس‌دار و جوي دوسر است.
وي با اعلام اين كه با افزايش دور كمر احتمال ابتلاي شخص به بيماري‌هاي قلبي -عروقي بالا مي‌رود، عنوان كرد: غلات كامل باعث كاهش سطح گليسيريدسرم خون و كاهش اندازه دور كمر افراد مي‌شود.
وي افزود: همچنين، مصرف غلات كامل و فيبرها سطح قند را در سرم خون كاهش داده و گيرنده‌هاي انسولين را حساس‌تر مي‌كند و به اين ترتيب شانس ابتلا به بيماري ديابت را كاهش مي‌دهد.
اين متخصص در پايان خاطرنشان كرد: غلات كامل بر انواع ديابت و خصوصا ديابت حاملگي اثر مفيدي دارد و بنابراين مصرف آن به‌ عموم و خصوصا زنان باردار توصيه مي‌شود.     

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان زهرا نازنازی
7 اسفند 89 21:40
`*.¸.*´
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•.
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•.





ممنون
........ (''''(`-``'´´-´)'''')
..........).....--.......--....(
.........\.....(6..._...6).../
........./........(..0..)....;.\
........__.`.-._..'='..._.-.`.__
......\....'###.,.--.,.###.'.../
....../__))####'#'###(((_\
......#############
........############
.......\...#########.../
...__/...../..######\....\
(.(.(____)....`.#.´..(____).).)
مامان فرشته
8 اسفند 89 15:17
سلام ممنونم ........... زهرا جونم خوبه ؟
آوا
9 اسفند 89 17:35
مرسی گلم!!