زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 10 ماه سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

روشهای خیلی ساده برای آرام کردن نوزاد

1402/5/15 18:41
نویسنده : بابای زهرا
174 بازدید
اشتراک گذاری

منتظر نظرت شما هستم

با سلام به تمام دوستان و همراهان عزیز . روزهای اول بچه دار شدن را یادتون هست.چقدر دست پاچه میشدید چه کارها که نکردیم برای ارام کردن  نی نی .ولی اینجا چند روش ساده برای ارام کردن نوزاد در ادامه مطلب...............

روش‌هايي ساده براي داشتن نوزادي آرام

بسياري از پدران و مادراني که در نخستين تجربه فرزندداري خود به سر مي‌برند از بي‌قراري و نا‌آرامي‌هاي نوزاد خود گله دارند و اين مسئله حتي باعث ترس و وحشت و گاهي نيز عصبي شدن آنها مي‌شود.

پزشکان معتقدند، اين دوران بايد سپري شود تا نوزاد با محيط جديدي که به آن وارد‌شده، آشنا شود اما علاوه بر همه اين موارد، راهکارهايي ساده نيز وجود دارد تا نوزاد شما راحت‌تر با دنياي کنوني کنار بيايد. با هم مي‌خوانيم:

راهکارهايي براي خواباندن کودک
?? : ماشين سواري: اگر از اينکه مرتب فرزندتان را در آغوش بگيريد و دور خانه را بچرخيد يا اينکه او را روي پاي خود بگذاريد و ساعت‌ها تکان دهيد تا به خواب برود، خسته و کلافه شده‌ايد، به شما پيشنهاد مي‌شود که او را سوار ماشين کنيد. کودک را در صندلي مخصوص قرار دهيد و حدود ??دقيقه الي نيم ساعت، در خيابان‌هاي اطراف محل زندگي‌تان بدون اينکه توقف کنيد، دور بزنيد. بعد از طي اين مدت زمان به خانه برگرديد و فرزندتان را در حالي که در خواب ناز است، به آرامي به تختش منتقل کنيد. مي‌توانيد براي جلوگيري از بيدارشدن کودک، او را با همان صندلي به خانه منتقل کنيد و به آرامي روي تخت بخوابانيد. البته پدرها نيز مي‌توانند اين مسئوليت را به‌عهده بگيرند تا مادر در نبود آنها کمي استراحت کند! و اگر هر دو، وقت اضافه داشتند، مي‌توانند همراه فرزندشان سوار ماشين شوند. مطمئن باشيد تجربه جالبي است و شايد بتوانيد در طول مسير گفت‌وگويي هم با همسرتان که پس از تولد نوزادتان، زماني برايش نداشتيد انجام دهيد.
قدم زدن: يکي از بهترين و سالم‌ترين راه‌هاي آرام کردن و خواباندن کودک، قدم زدن است. بسياري از اوقات، گريه کودک تنها با تغيير مکان متوقف مي‌شود. شما مي‌توانيد با توجه به محل زندگي‌تان حين پياده‌روي از مناطقي مثل پارک‌، ساحل‌، خيابان‌هاي خلوت يا محل‌هايي که داراي درخت، فواره و… هستند‌، عبور کنيد. بهتر است زمان پياده روي را صبح‌ها انتخاب کنيد‌، زيرا در اين صورت متوجه مي‌شويد که حدود نيم تا يک ساعت پياده‌روي، تا چه حد روحيه‌تان را تغيير مي‌دهد و از اضافه وزن‌تان نيز جلوگيري مي‌کند! به‌خصوص پياده روي به مادراني که بعد از زايمان به علائم افسردگي مبتلا شده‌اند اکيدا توصيه مي‌شود، زيرا در اثر پياده روي و ورزش از مغز «ايندروفين»ترشح مي‌شود که ترشح آن زايل‌کننده ناآرامي‌هاي روحي و ذهني بدن است.

صداهاي آرامش بخش
تحقيقات نشان داده که بسياري از صداها تأثير آرام بخشي روي کودک دارد. به‌خصوص صداهايي که مکان اوليه کودک را به ياد او بيندازد. صداهاي آرام بخش براي کودک، اصولا صداهايي يکنواخت هستند که زير و بم کم و نامحسوسي دارند. بسياري از مؤسسات تحقيقاتي در کشورهاي پيشرفته، اقدام به تهيه موسيقي‌هايي مناسب براي خواب و آرام‌سازي‌ کودک کرده‌اند که در اصطلاح به آن «صداهاي سفيد» مي‌گويند. البته اگر شما دسترسي به اين نوع موسيقي نداريد، اصلاً نگران نباشيد. ليست زير مي‌تواند جايگزين مناسبي براي موسيقي‌هاي آرام‌بخش خاص کودک باشد.
?- صداي تيک‌تاک ساعت
?- صداي جاروبرقي (البته بايد اين صدا را امتحان کنيد‌. به اين ترتيب که اگر کودک‌تان از اين صدا خوشش آمد، آن را برايش ضبط کنيد و براي آرام کردن و خواباندن او استفاده کنيد‌).
?- پنکه‌اي که با دور کند، کار کند.
?- صداي ضبط شده آبشار يا امواج دريا و اقيانوس
?- صداي ماشين ظرفشويي، لباسشويي، ماشين ريش تراش
?- لالايي‌هاي خانگي. مي‌توانيد صداي خود را روي کاست ضبط کنيد. سعي کنيد در اين کاست صداي خود را در حال گفتن: «بخواب فرزندم، کوچولوي نازنينم مي‌خواد بخوابه» يا «الان وقت خوابه» به‌صورت موزون و آهنگين ضبط کنيد يا حتي آهنگ‌هاي محلي و دوست داشتني کودک را با صداي خودتان ضبط کنيد.
?- موزيک‌هاي کلاسيک. اکثر نوزادان به موسيقي‌هاي کلاسيک علاقه‌مندند؛ موسيقي‌هايي که ضرباهنگ آرام و يکنواختي دارند.
? – گريه کودک‌تان را ضبط کنيد و بعد در هنگام گريه کردن او برايش پخش کنيد. اين مسئله باعث تعجب کودک مي‌شود و براي لحظاتي او را در سکوت فرو مي‌برد. مطمئن باشيد بعد از آن هم، آنچنان تحت‌تأثير شوک تشخيص صداي خودش قرار گرفته که يادش مي‌رود بايد گريه و ناآرامي را شروع کند!

اعجاز تصاوير در آرام‌کردن کودک

?- آينه: کودک‌تان را در حالي که گريه مي‌کند يا ناآرام است، جلوي آينه برده و به او اجازه دهيد که چهره خود را در آينه ببيند. صورت يا پاي او را جلوي آينه ببريد و به سطح آينه بماليد، در اين حالت به کودک‌تان نگاه کنيد که چگونه به آينه خيره شده و ديگر صدايي از او به گوشتان نمي‌رسد.

?- چهره خندان و اداهاي بامزه: زماني را براي برقراري ارتباط چهره به چهره با کودک‌تان قرار دهيد. صورت او را مقابل صورت خود قرار دهيد و مرتب حالت چهره‌تان را عوض کنيد و حالت‌هاي بامزه و خنده‌دار به‌خود بگيريد. مثلا لپ‌تان را باد کنيد يا حالت چشم‌هايتان را عوض کنيد. البته بهتر است اين تمرين‌ها را در حالي که کودک‌تان آرام و سرشوق است انجام دهيد و به خاطر بسپاريد که از کدام صورت شما خوشش آمده تا در هنگام گريه کردن او، فورا آن حالت را برايش به نمايش بگذاريد!!
?- اشيا و اشخاص متحرک: يکي ديگر از راهکارهاي آرام کردن کودک آن است که او را مقابل اشيا يا اشخاص در حال حرکت، مانند پاندول ساعت، پنکه سقفي، آکواريوم پر از ماهي، برگ درختان، آتش شومينه، ماشين‌هاي در حال حرکت، افراد در حال ورزش يا دوچرخه‌سواري، امواج ساحل يا بازي بچه‌ها در حياط يا پارک مقابل‌تان قرار دهيد.

نوازش‌هاي آرامش بخش

نوازش‌هاي پدرانه: يکي از روش‌هاي نوازش که پدران به راحتي مي‌توانند آن را اجرا کنند، اين است که پدر روي زمين يا تخت دراز بکشد، به حالتي که گوش‌هاي کودک مقابل قلبش قرار بگيرد. در اين حالت متوجه خواهيد شد که آرامش عجيبي به کودک دست مي‌دهد و حتي تنفس او هماهنگ با صداي قلب شما خواهد شد. در اين هنگام به خاطر سکوت و آرامش شگرفي که کودک دارد، به‌تدريج مچ دست او رها و عضلات بدنش شل مي‌شود. اين روش براي نوزادان ?، ?ماهه بسيار مفيد است.
نوازش سر کودک: طي تحقيقات به عمل آمده، مشخص شده است که بسياري از کودکان، هنگامي که تحت نوازش ناحيه سر خود قرار مي‌گيرند، به‌طوري باور نکردني دچار آرامش مي‌شوند. البته مطمئنا اگر اين حالت نوازش را همراه با جملات مثبت و قربان صدقه رفتن همراه کنيد، تأثير آن چند برابر خواهد شد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)