زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 10 ماه و 23 روز سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

تغذیه روح و جسم نوزاد

1390/3/2 19:52
نویسنده : بابای زهرا
1,334 بازدید
اشتراک گذاری

در بدو تولد، نوزاد وارد دنیایی می شود که سرگرمی و جذابیتهای آن ناچیز است و در این زمان ، تغذیه شدن از سینه ی مادر اولین و ضروری ترین خواسته و آرزوی اوست





نوزادتان با توانایی کلامی محدودی متولد می شود و شما نیز برای برقراری ارتباط واقعی با او ، می توانید از کلمات محدودی استفاده کنید . در این دوره ، مؤثرترین ابزار ارتباطی میان شما و فرزندتان ، اعضای شیردهی است. در واقع با تولد فرزند، زمان آن فرا می رسد که تصورات گذشته را در مورد این عضو از بدنتان کنار بگذارید و ارتباط مجددی را با این قسمت از بدن خود برقرار سازید تا این عضو بتواند نقش اصلی خود ( شیر دهی ) را که در تمام طول زندگی انتظارش را کشیده است ، ایفا کند.
اگر در اطلاع رسانی به مادران محدودیتی وجود نداشته باشد ، آنان متوجه خواهند شد که تغذیه با شیر مادر ، نه تنها سالم ترین و ایمن ترین شیوه ی تغذیه ، بلکه یکی از بهترین راههایی است که می توانند نوزادی شاد داشته باشند.

در بدو تولد، نوزاد وارد دنیایی می شود که سرگرمی و جذابیتهای آن ناچیز است و در این زمان ، تغذیه شدن از سینه ی مادر اولین و ضروری ترین خواسته و آرزوی اوست . شیر مادر، به همان اندازه که جسم نوزاد را تغذیه می کند، روح و روان او را نیز سیراب می سازد . هنگامی که نوزاد خود را در آغوش می گیرید و زیر سینه ی خود می گذارید، در واقع این پیام را به او منتقل می کنید که " من مادر تو هستم ، اینجا حضور دارم و می خواهم نیازهایت را برآورده سازم".  تغذیه از سینه ی مادر ، از جنبه های مختلف ، زمینه ی نشاط نوزاد را فراهم می کند . از یک سو به خاطر برآورده شدن نیاز مکیدن در او و از سوی دیگر ، تماس پوستی مادر و نوزاد ، ترشح هورمونهای برقرار سازنده ی پیوند در بدنشان و حتی مزه ی خود شیر در بروز این شادی مؤثر است. ( می توانید مزه ی شیر خود را با شیر خشک مقایسه کنید تا متوجه شوید که چرا نوزاد شیر مادر را ترجیح می دهد.)

ممکن است شما از جمله زنانی باشید که از عمل مکیدن خوششان نمی آید و این عمل برایشان ناخوشایند است . بسیاری از دوستان من ، پیش از تولد فرزندشان ، چنین احساسی داشتند. پیشنهاد من این است که حداقل یک بار امتحان کنید. اگر این شانس را به خود دادید و باز حس ناخوشایندی داشتید ، ادامه ندهید، زیرا مادر ناراحت و ناراضی ، هرگز نمی تواند نوزادی شاد پرورش دهد. به یاد داشته باشید که اولین تجربه شیردهی ممکن است بدترین خاطره هم باشد ، اما هر چه این عمل بیشتر تکرار شود، اشتیاقتان افزایش می یابد و این کار برایتان دوست داشتنی تر خواهد شد. حقیقتاً ، شیردهی طی هفته های اول ، وقت مادر را زیاد می گیرد.

اما آیا چنین اتفاقی واقعاً بد و ناگوار است؟ واقعیت این است که چه بهانه ای بهتر از شیر دادن در اختیار مادر قرار می گیرد تا بتواند مدت زمان بیشتری را با آرامش در کنار نوزاد خود سپری کند و در برآورده کردن نیازهای او تلاش کند. باید دانست که بعد از ماه اول ، فشار بر روی مادر کمتر می شود و شرایط موجود مساعدتر می گردد. به جز مواردی که ذکر شد، شیر دادن با سینه فواید دیگری نیز دارد. عمل مکیدن سبب مصرف کالری بدن مادر می شود. نوزادانی که از سینه مادر تغذیه می شوند، به راحتی کالری اضافی بدن او را به مصرف می رسانند و به این ترتیب اندام مادر ، زودتر به اندازه پیش از بارداری خود می رسد.

اگر هنوز هم قانع نشده اید که نوزادتان را با شیر خود تغذیه کنید، در نظر بگیرید که با شیر دادن به او ، مجبور به صرف هزینه های خرید شیر خشک ، آماده کردن آن ، حمل کردن و اندازه گرفتن مقدار شیرخشک نخواهید بود. ( شیر خشک بوی زننده ای دارد و روی پوشک نوزاد ، لکه می اندازد و سبب می شود که آب دهان او حالت پنیری دلمه ای به خود بگیرد.) باید بدانید که احتمال بروز سرطان سینه در زنانی که نوزادان شیر می دهند، کمتر است . البته لازم به یادآوری نیست نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، بچه های به مراتب سالم تری هستند، درد و ناراحتی کمتری را تجربه می کنند و در نتیجه کمتر به پزشک و دارو نیازمندند.

در ماههای اول تولد که نوزاد واقعاً عاشق تغذیه از سینه ی مادر است، نگاه کردن به این فرشته ی تازه متولد شده در زمان شیر خوردن ، بسیار لذت بخش است. نفس های دل انگیز نوزاد ، تماس گونه های گرم و نرم او با پوست بدن ، صدای آرام مکیدنش و دست کوچکو مهربان او که مادر را نوازش می کند، همگی خاطرات فراموش نشدنی دوره ی شیردهی را تشکیل می دهند.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مریم
3 خرداد 90 3:14
سلام
زهرا جون خوبه؟
این عید بزرگو به شما و همسر محترمتون تبریک میگم...


سلام.همینطور به شما و تمام مادران مبارک باشد