زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 10 ماه و 8 روز سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

10عامل سکته مغزی

1390/6/26 17:31
نویسنده : بابای زهرا
2,461 بازدید
اشتراک گذاری

در یک مطالعه بزرگ بین‌المللی ده عامل خطر 90 درصد از سکته‌های مغزی معرفی شدند که فشار خون مهم‌ترین آن‌ها بود

در یک مطالعه بزرگ بین‌المللی ده عامل خطر یافته شده‌است که باعث 90 درصد سکته‌های مغزی می‌شوند و در این میان فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر به‌حساب می‌آید.

این مطالعه که نتایج آن اخیرا در مجله معتبر «لانسیت» منتشر و در کنگره جهانی بیماری‌های قلبی در پکن ارائه شده ده عامل اولیه سکته مغزی را شناسایی کرده است که عبارتند از: فشارخون بالا، کشیدن سیگار، فعالیت‌ جسمانی، چاقی شکمی (نسبت کمر به باسن)،رژیم غذایی، چربی خون، دیابت، مصرف الکل، استرس و افسردگی و بیماری‌های قلبی.

براساس این تحقیق پنج عامل خطر که معمولا به شیوه زندگی افراد مربوط است یعنی فشار خون بالا، کشیدن سیگار، چاقی شکمی، رژیم غذایی و فعالیت کم جسمانی مسبب 80 درصد همه انواع سکته‌ها شناخته شده‌اند.

در میان همه عوامل فشار خون بالا مهمترین عامل بروز سکته بود که تقریبا مسئول یک سوم سکته‌ها شناخته شد.

انجام تحقیق در 22 کشور از جمله ایران

یافته‌های مطالعه حاصل بررسی کنترل‌ شده استانداردی است که در 22 کشور روی سه هزار فردی که پیشتر دچار سکته شده‌اند و سه هزار نفر فرد سالم که سابقه تجربه سکته نداشته‌اند صورت گرفته است.

پژوهشگران برای دستیابی به اطلاعات لازم از آزمودنی‌ها در کشورهای مختلف پیشرفته و جهان سوم استفاده کردند. کشورهای شرکت کننده درمطالعه عبارت بودند از آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، کرواسی، دانمارک، اکوادور، آلمان، هندوستان، ایران‌،‌ مالزی، نیجریه، موزامبیک، پرو، فیلیپین، لهستان، آفریقای جنوبی‌،‌ سودان و اوگانادا بودند.

عوامل خطر سکته مغزی قابل اصلاح هستند

دکتر مارتن جی. ٱ- دانل، پروفسور همکار دانشکده پزشکی مک ماستر در کانادا که سرپرستی مطالعه را برعهده‌ داشت نکته مهم آن را این دانست که عوامل خطر همراه با سکته قابل اصلاح هستند و درصورت کنترل شدن اثر قابل توجهی در کاهش سکته خواهند داشت.

او گفت کنترل فشار خون از این جهت حائز اهمیت است که در هر دو نوع سکته نقش اساسی دارد.
نوع اول سکته که شایع‌ترین آن به‌شمار می‌رود ایسکمیک نام دارد و ناشی از بسته‌‌شدن رگ‌های خونی مغز است و دیگری سکته ناشی از خونریزی مغزی می‌‌‌‌‌باشد.

یافته‌ها نشان داد که سطح چربی خون در سکته مغزی ایسکمیک اهمیت دارد اما نقشی در سکته ناشی از خونریزی ندارد.

دکتر ٱ-دانل در باره قابلیت کنترل فشار خون می‌گوید که این شاخص به راحتی اندازه‌گیری می‌‌شود و درمان‌های زیادی برای آن وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت جسمانی است.

او در این زمینه می‌افزاید که عوامل خطر دیگر نیز مانند سیگارکشیدن، چاقی شکمی، رژیم غذایی و فعالیت جسمانی قابل اصلاح هستند.

یافته‌ها نشان داد خطر سکته در سیگاری‌ها دو برابر بیشتر است و رژیم غذایی نامناسب خطر را تا 35 درصد، استرس تا 30 درصد و افسردگی تا 35 درصد افزایش می‌دهد.

براساس این مطالعه مصرف زیاد ماهی و میوه‌ها خطر بروز سکته را کاهش می‌دهد.

مهرتاییدی دیگر بر نتایج پژوهش‌های پیشین

بسیاری از عوامل خطر یافته شده در این مطالعه با نتایج مطالعات پیشین مشابهت دارد اما در این مطالعه شرکت‌کنندگان با درآمد پایین و متوسط در کشورهای درحال توسعه نیز هستند و نیز از همه شرکت‌کنندگان تحقیق که دچار سکته مغزی شده بودند تصویربرداری مغزی شده بود.

این مطالعه همانند مطالعات گذشته نشان داد که فشار خون بالا در کشورهای درحال توسعه نیز همانند کشورهای توسعه‌یافته عامل عمده سکته محسوب می‌‌شود.

محققان تصمیم دارند در مرحله دوم این مطالعه به بررسی میزان اهمیت عوامل خطر سکته مغزی در مناطق مختلف دنیا و و گروه‌های قومی مختلف و نیز وقوع انواع سکته‌های ایسکمیک بپردازند.
آن‌ها هم‌چنین درنظر دارند تا رابطه بین عوامل ژنتیک و خطر سکته را مطالعه کنند و این بار 20 هزار نفر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از سخنگوی انجمن سکته در بریتانیا گزارش می‌دهد که در طول سال‌ها تحقیقات زیادی در باره سکته صورت گرفته اما این تحقیق عمیق‌ترین و گسترده‌ترین آن‌ها در نوع خود شمرده می‌شود و یافته‌های آن تاکیدی بر نتایج پیشین است

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان ماهان
29 شهریور 90 0:48
ممنون از اطلاعات مفیدتون