زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 8 ماه و 21 روز سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

سفر و.....

1391/12/29 3:51
نویسنده : بابای زهرا
2,371 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام و تبریک سال نو به شما دوست و همراه عزیز.

اگر قصد سفر در نوروز را دارید ادامه مطالب را بخوانید .شاید مفید باشه

امروز می خوام درمورد نوع سفر بنویسم و اینکه چطوری میتونیم از مسافرتمون نهایت لذت و استفاده رو ببریم. اینکه چطور گاهی از محدودیت ها و به ظاهر مشکلات بتونیم فرصت و مزیت بدست بیاریم و ازش استفاده کنیم. اگه شما هم اهل سفرید و یا دوست دارید یک سفر هیجان انگیز و زیبا رو تجربه کنید با ما باشید.

همۀ ما می دونیم که مسافرت رفتن چقدر خوب و مفیده و همیشه توصیه شده که برای تغییر روحیه و ایجاد تنوع و نشاط و همچنین کسب تجربه و آشنایی بیشتر با نقاط مختلف، به سفر برید و کلاً سفر چیزهای زیادی به انسان یاد میده و در این باب ضرب المثل های زیادی هم گفته شده که یکیش میگه: “بسیار سفر باید تا پخته شود خامی”
مساله اینه که گاهی بعضیا دیگه از حد میگذرونن و به جای پخته شدن جزغاله میشن! الان براتون سؤال پیش اومده که یعنی چی؟!چطوری؟!
خب صبر کنید الان توضیح میدم… عجله نکنید!
حتماً شما هم زیاد دیدید که تو تعطیلات بعضی مسیرها مخصوصاً مسیرهایی که به شهرهای توریستی و شمالی منتهی میشه دچار ترافیک خیلی خیلی سنگینی شده و کسایی که با ماشین های شخصیشون مسافرت می کنن ساعت ها تو ماشین پشت ترافیک میمونن و اعصابشون بهم میریزه و عملاً مسافرت زهرمارشون میشه!
برای مثال چون خودمم اهل شمال و شهر توریستی و زیبای رامسرم و این مورد رو زیاد می بینم می خوام مسیر تهران به شمال از جادۀ چالوس رو مثال بزنم!
معمولاً کسایی که میخوان تو ایام شلوغ و پرترافیک از این جاده حرکت کنند، صبح خیلی زود یا آخر شب راه میفتن تا زودتر برسن و به ترافیک نخورن که البته حتی اون ساعات هم خالی از ترافیک نیست و معمولاً باید چند ساعتی تو ترافیک بمونند و طبعاً این مسأله هم برای راننده و هم برای سرنشینان خستگی ایجاد می کنه و لذت سفر رو از آدم میگیره و به طبع اون این ترافیک و خستگی احتمال خطر سوانح رو هم زیاد می کنه.

نکته ای که قابل توجه هستش اینه که متأسفانه ما فکر می کنیم که سفر یعنی طی کردن یک مسیر بصورت یکسره و Non Stop یا همون بدون توقف و رسیدن هرچه سریعتر به مقصد و شهر مورد نظر! انگار که مسابقۀ رالی راه انداختن و هرکی زودتر به مقصد برسه برندست!… نه جانم! سخت در اشتباهی و این کار بسیار غلطه!
سفر یعنی لذت بردن… اینکه با چیزهای جدید آشنا بشی… اینکه طبیعت و زیباییهاش رو ببینی و از نزدیک لمس کنی نه اینکه خیلی راحت ازشون رد بشی.

همین جاده چالوس که مثال زدم و  همیشه پر ترافیکه یکی از زیباترین مسیرهای ایران محسوب میشه و طبیعت بسیار چشم نواز و لذت بخشی داره. اما اکثر مسافرها فقط تو فکر اینن که هرچه زودتر ازش عبور کنن و به شهری که میخوان برسن و واسه همینم کلی ترافیک و خستگی رو تحمل می کنند و وقتی که رسیدن به مقصد عملاً خسته و مونده هستن و باید کلی استراحت کنن تا به وضعیت نرمال برسند! در حالیکه وقتی میبینن مسیر شلوغه می تونند بزنن کنار و یه گوشه تو طبیعت اتراق کنند و درحالیکه چایی و میوه و تنقلات و … میخورن از طبیعت لذت ببرن. اینجوری هم خستگیشون رفع میشه، هم از بار ترافیک کم میشه و هم با گوشۀ جدیدی از طبیعت آشنا میشن و حالشو میبرن! همۀ اینا در کنار هم یه سفر لذت بخش رو میسازه و مفهوم واقعی سفر هم همینه نه اینکه مثل مسابقات اتومبیل رانی فقط یه مسیر خطی رو با عجله طی کنی و بی تفاوت از مسیر رد بشی.

حالا برای اینکه لذت بیشتری از فرآیند مسافرت ببرید، توصیه می کنم چند تا نکته رو یادتون باشه :

یک توریست واقعی باشید! 

سعی کنید مثل یه توریست و جهانگرد واقعی سفر کنید و همیشه ابزارهای مختلف همراهتون باشه، مثلاً یه چادر برای استراحت و اسکان. اینجوری هرجا که دلتون بخواد میتونین راحت اتراق کنین و از اون مهم تر اینکه نیاز نیست کلی پول هتل و خونه بدین(البته اگه اوضاع مالیتون خوبه و مایه داری طی می کنید و دوست دارید تو هتل ۵ ستاره ساکن باشید بحثش جداست!)
کنجکاوی تو سفر و گشت و گذار خیلی مهمه… اینکه در پی کشف جاهای جدید باشید و همش دنبال یه مسیر تکراری و کلیشه ای نباشید… مطمئناً توی مسیر راهتون شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ جالب زیادی وجود داره که تاحالا ندیدید و میتونه خیلی هم جالب و شگفت انگیز باشه.

داشتن یه دوربین برای ثبت لحظات و عکس گرفتن جدا از اینکه خاطرات خوبی رو در آینده برای شما یادآور میشه، میتونه حس خیلی خوبی بهتون بده… چون معمولاً عکاسی از طبیعت و ثبت منظره های زیبا خیلی لذت بخشه و اصلاً مهم نیست که خیلی عکستون حرفه ای باشه یا نه چون فقط واسه دل خودتونه که اینکارو می کنید و قرار نیست نمایشگاه عکاسی راه بندازین که نیاز به عکس های خیلی حرفه ای باشه! این روزا هم که همه یه گوشی موبایل که دوربین داشته باشه دارن و کلی نرم افزار هم وجود داره که میتونه از یه عکس عادی که با دوربین موبایل گرفته شده یه عکس حرفه ای بسازه!
جدا از طبیعت از خودتون و هیئت همراهتون! هم عکس بگیرید تا در آینده با نگاه کردن به این عکس ها و مرور خاطرات شیرین، لحظات زندگیتون رو زیباتر کنید.

نکات ایمنی رو رعایت کنید
این مسأله چیزی نیست که نیاز باشه من بگم و همه میدونن که باید بصورت جدی حواسشون رو جمع کنند. حتماً قبل سفر وسیلۀ نقلیۀ خودتون رو خوب چک کنید و برای اطمینان بیشتر به یه متخصص خوب نشون بدید تا خدای نکرده مشکلی براتون ایجاد نکنه و وسط سفر لَنگ نمونید… خراب شدن ماشین میتونه خطرات جانی زیادی دربر داشته باشه که اگه شانس بیارید و از این مورد جون سالم به در ببرید، در هر صورت دردسر زیادی براتون داره و میتونه کل مسافرتتون رو بهم بریزه یا اینکه ساعت ها و حتی روزها زمان مفید شما رو تلف کنه.

حتماً وضعیت آب و هوای مسیر و مقصد رو چک کنید تا امکانات و همچنین لباس مناسب بردارید و مثلاً اگه تو فصل سرما و از مسیرهای خطرناک عبور می کنید حتماً لوازم جانبی مناسب مثل: زنجیر چرخ و ضدیخ و… همراهتون باشه تا خدای نکرده جون خودتون و دیگران رو به خطر نندازید. خودتون دیگه استادید دیگه، از من بهتر میدونید… پس خواهشاً رعایت کنید مخصوصاً این دم عیدی تا خدای نکرده عید کسی عزا نشه… با تشکر!

هرگز نشه فراموش قند و چایی و آب جوش!

ببینید واستون شعرم گفتم! خیلی هم خوب خیلی هم خفن! اصلاً اسم چایی که میاد حس نویسندگی و شاعری گل می کنه اساسی!
بساط چایی یکی از مهترین ملزومات سفر الالخصوص واسه ما ایرانی های چایی خوره… اصلاً روح آدم تازه میشه. برای رفع خستگی حاصل از رانندگی و پریدن خواب هم که عالیه. بنابراین یه فلاکس چای همیشه تو ماشینتون باشه.
اگه بتونید بساط دم کردن چایی تو طبیعت و روی آتش رو مهیا کنید که خیلی عالی میشه(یادتون باشه یه کتری مخصوص این کار داشته باشید که وقتی سیاه شد کتک نخورید!) این چایی که معروف به چایی جنگلی یا چایی آتیشی هستش یک طعم عالی و خاصی داره که اصلاً با چایی های معمولی که تو خونه دم می کنیم قابل مقایسه نیست… حالا شما بگو چایی رو تو قوری، کتری و سماور طلا یا توی بهترین برند چای ساز دم می کنم! نخیر… فقط و فقط چایی آتیشی و دیگر هیچ!

سلامت باشید و سلامت بمانید

اگر دچار بیماری خاصی هستید حتماً با پزشکتون مشورت کنید چون ممکنه که سفر باعث تشدیدش بشه و گرفتاری زیادی براتون ایجاد کنه و خاطرۀ تلخی براتون رقم بزنه. تغذیه تو سفر هم خیلی مهمه و باید بهش توجه بشه. سعی کنید با چیزهای ساده طی کنید. خوردن غذاهای سنگین این رستوران های تو راهی که بعضاً تمیز و قابل اعتماد هم نیستند و معلوم نیست از چه جور مواد اولیه ای استفاده می کنند،اصلاً توصیه نمیشه. غذاهای ساده و کم هزینه و سبک خونگی برای طول مسافرت بهتره مخصوصاً واسه کسایی که سیستم گوارشی حساسی دارند و توی راه و ماشین دچار ماشین گرفتگی میشن و حالشون بد میشه. قرص و داروی مناسب همراه خودتون داشته باشید و خلاصه حسابی مواظب خودتون باشید.

سخت نگیرید!

مسافرت یعنی یه تجربۀ جدید و طبعاً چیزهای خاص و جدیدی داره و قرار نیست عین روزها و شرایط عادی باشه و همه چی مثل توی خونه راحت در دسترش شما قرار بگیره. با چیزهای ساده سر کنید… نیاز نیست کلی واسه جای اسکانتون هزینه کنید چون قرار نیست مدت زیادی تو خونه باشید و فقط به جایی برای رفع خستگی و استراحت نیاز دارید… وقتتون رو با موندن تو خونه تلف نکنید، بزنید تو دل طبیعت در پی اکتشاف چیزهای جدید.
ضمناً خیلی ها ممکنه مثل من ماشین شخصی نداشته باشند و بگن که اینا به درد ما نمیخوره و با وسایل نقلیه عمومی مسافرت سخته و اصلاً حال نمیده. اما اینطور نیست… شاید یه مقدار سخت باشه و محدودیت ایجاد کنه ولی خودش یه تجربۀ جدیده. ماشین نداشتن نمیتونه دلیل خوبی برای مسافرت نرفتن باشه، شاید ۱۰۰ سال دیگم نتونستیم ماشین بخریم! یعنی دیگه نباید مسافرت بریم؟! نمیشه که خب، به فسیل تبدیل میشیم.
خلاصه اینکه سعی کنید با برنامه ریزی خوب و اساسی یه مسافرت خاطره انگیز برای خودتون رقم بزنید و تا میتونید از فرصت ها استفاده کنید که بعدش با یه انرژی مضاعف و روحیۀ پرنشاط به محیط کار و زندگیتون برگردین و تا مدت ها تأثیر خوبش رو ببینید.
راستی رفتین مسافرت سوغاتی یادتون نره مخصوصاً برای ما! </

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

زهرا
29 اسفند 91 4:12
ایشاا.. بهترین ها رو تو سال جدید تجربه کنین و سالی پر از شادی و خوشی رو داشته باشین