زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 29 روز سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

تیروپید و کودک {1}

1390/10/4 13:54
نویسنده : بابای زهرا
3,654 بازدید
اشتراک گذاری

   کم کاری تیروئید و کودک شما

 

اخیراً شنیده اید که کودک تان ممکن است یک حالت شناخته شده تحت عنوان کم کاری تیروئید داشته باشد. در این مقاله اطلاعاتی درباره کم کاری تیروئید در کودکان تهیه کرده ایم و همچنین به تعدادی از سئوالات شما درباره کودک تان پاسخگو می شویم ... .

بیشتر والدین زمانی که می فهمند کودکشان یک مشکل تیروئیدی دارد در عین متعجب بودن دچار شوک می شوند. نشانه های کم کاری تیروئید در کودکان کم سن معمولاً ظریف یا پنهان شده می باشد .تمام علائم کم کاری تیروئید در کودکان ظاهر نمی شود .بنابراین مهمترین وضعیت لازم برای چک کم کار ی تیروئید در نوزادان داشتن یک آزمایش خونی مدت کوتاهی بعد از تولد می باشد.

از آنجایی که به شما اعلام شده است که نوزادتان یک مشکل احتمالی تیروئید دارد ، احتمالاً سؤالات زیادی در این زمینه خواهید داشت که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم :

کم کاری تیروئید مادر زادی چیست؟

 وضعیتی است که غده تیروئید نمی تواند هورمون تیروئید کافی برای بدن تولید کند. در حدود 1 در 4000 از نوزادان با کم کاری تیروئید متولد شده اند.

 

غذه تیروئید کجاست و چه کاری انجام می دهد؟

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل می باشد که در جلوی گردن واقع شده است .تیروئید ید غذایی که می خوریم را جذب می کند و ازآن در ساختن هورمون تیروئید استفاده می کند که تیروکسین یا T4 نیز نامیده می شود. هورمون تیروئید نقش حیاتی در رشد ونمو نرمال درکودکان دارد.اگر غده تیروئید به طور مناسب توسعه نیابد ، هورمون T4 کافی برای رشد بدن و توسعه مغز تولید نخواهد کرد.

 

غده تیروئید چطور و چه مقدار هورمون تیروئید می سازد؟

مانند اغلب غددی که هورمونها را در بدن می سازند، تیروئید نیز تحت کنترل هیپوفیز یا " سرور غدد " واقع شده در مغز می باشد. اگر مقدار T4 در بدن خیلی کم باشد ، هیپوفیز آن را حس می کند و یک هورمون بنام " هورمون محرک تیروئید (TSH)  را ترشح می کند.TSH غده تیروئید را بیشترتحریک می کند . وقتی غده تیروئید ، T4 کافی برای بدن تولید کند، هیچ محرک اضافه ای نیاز نیست و سطح TSH به سطح پایین معمول ، سقوط می کند. در بیشتر کودکان با کم کاری تیروئید ، غده تیروئید به طور مناسب توسعه پیدا نکرده است و نمی تواند T4 کافی  تولید کند؛ متعاقباً هیپوفیز بسیار زیاد کار می کند تا غده تیروئید، برای تولید سطح بالاتری  از T4 تحریک شود. بعنوان یک نتیجه ، این کودکان سطح T4 پایین و TSH بالایی دارند .

 

چه عللی باعث می شود که غده تیروئید به طور مناسب کار نکند؟

شایع ترین علت می تواند رشد نامناسب غده تیروئید باشد .در طول دوران اولیه حاملگی غده تیروئید شروع به شکل گرفتن در ته مغز می کند و سپس از آنجا به محل قرار گرفتنش در پایین گردن حرکت می کند. جایی که رشدش تمام می شود.گاهی اوقات این پروسه متوقف می شود و ممکن است فقط یک تکه کوچک از تیروئید در محلی غیر نرمال باقی بماند . تعدادی از نوزادان اصلاً غده تیروئید ندارند.

علل ناشایع دیگر کم کاری تیروئید شامل : فقدان تحریک بوسیله غده هیپوفیز یا عدم توانایی تولید مناسب هورمون تیروئید توسط غده تیروئید می باشد. همه این علتها فقدان هورمون تیروئید که نوزاد نیاز دارد را نتیجه می دهد.آنها به طور دائم وضعیتی دارند که می خواهند رشد یابند.

 

آیا ممکن است نوزادی کم کاری تیروئید را از والدین به ارث ببرد؟

در تعدادی از خانواده ها علاوه بر کم کاری تیروئید در نوزادان ، عضوهای دیگری از خانواده نیز مشکل تیروئید دارند. با وجود این ، بطور نامشخص الگوی وراثت ظاهر می شود . تعداد بسیار کمی از کم کاری های تیروئید ارثی وجود دارد ، اگر کودکتان این نوع مشکل را داشته باشد پزشک معالج، شما را در جریان قرار می دهد .

 

احتمال اینکه نوزادان متولد شده دچار کم کاری تیروئید مادر زادی باشد چقدر است؟

در حدود 1 در4000 نوزاد متولد شده با کم کاری تیروئید وجود دارد. احتمال داشتن نوزادی دیگر با کم کاری تیروئید فقط کمی بیشتر از 1 در 4000 شانس می باشد.این شانس د ر کم کاری تیروئید مادر زادی نادر ، بیشتر است. هیچ گونه روشی برای تعیین کم کاری تیروئید قبل از تولد وجود ندارد.

 

چه عاملی سبب می شود غده تیروئید کودک به طور مناسب رشد نکند؟

علتهای عدم وجود غده تیروئید ، رشد ناقص غده تیروئید ، یا قرار گرفتن غیر نرمال غده تیروئید ،ناشناخته هستند. تعدادی از والدین احساس می کنند کاری که آنها در طول حاملگی انجام داده یا نداده اند ، سبب شده است که نوزادشان با کم کاری تیروئید متولد شود.که اینطور نیست.

 

تست کم کاری تیروئید در نوزادان چیست؟

چند روز بعد از اینکه نوزاد متولد شد ، چند قطره خون از پاشنه پای گرفته می شود. این نمونه خونی بر روی یک تکه از کاغذ فیلتر جمع آوری می شود .و به آزمایشگاه غربالگری نوزادان فرستاده می شود.در آزمایشگاه سطح خونی T4 وTSH را اندازه گیری می کنند که یکی یا هر دوی آنها می تواند غیر نرمال باشد.

 

آیا تست غربالگری می تواند در مورد نوزادان غلط باشد؟

گاهی اوقات تستهای غربالگری به حدی غیر نرمال هستند که می توانیم مطمئناً بگوییم مشکل وجود دارد .از سو ی دیگر تعدادی از تستها در حد مرزی قرار دارند و مشکل تیروئید بعید است. در بعضی از موارد ، تستهای غربالگری نیاز به تایید توسط تستهای آینده دارد ، اگر کم کاری تیروئید واقعاً وجود دارد ، هر دو تشخیص در راستای تعیین علت آن است.

 

ممکن است کودک چه نوع تستهایی داشته باشد؟

پزشک بعد از مشاوره شما را به متخصص غدد کودکان ارجاع می دهد. متخصص غدد کودکان پزشک کودکان است که در زمینه مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید تخصص دارد.تست اندازه گیری T4 و TSH از طریق ورید به منظور تایید کم کاری تیروئید تکرار می شود. ممکن است چند آزمایش دیگر برای تعیین تعداد بافت تیروئید نرمال ، اینکه کجا قرار گرفته است و چطور هورمون تیروئید می سازد انجام گیرد . این آزمایشها شامل :

 

*         جذب تیروئید و اسکن :

این آزمایش نیازمند وسایلی مخصوص می باشد و موادی که" ایزوتوپ ید رادیو اکتیو" نامیده می شود که در بیمارستانهای بزرگتر قابل دسترس می باشد. ماده رادیواکتیو در مقداری از مایع حل می شود که می تواند بلعیده شود یا از طریق رگ تزریق گردد. تعداد رادیو اکتیو یتی این دوز خیلی کم حتی کمتر راز یک راه X_Ray است. بعد از چندین ساعت یک ماشین از گردن عکس می گردد. اگر غده تیروئید وجود داشته باشد ، معمولاً بطور شفاف و درخشان در اسکن دیده می شود. مقدار تیروئید فعال در این غدد اغلب برای نشان دادن اینکه چطور غده خوب کار می کند مفید است.

*         سن استخوانی :

یک X_RAY از زانو در تعیین بلوغ استخوانی که می تواند در کودکان با کم کاری تیروئید تاخیر ایجاد کند، کمک کننده است.

*         تست تحریک TRH:

در تعداد خاصی از کودکان که سطح T4 پایین است و TSH افزایش اندکی دارد ، یک تست اختصاصی ممکن است به منظور دیدن اینکه غده هیپوفیز بطور نرمال TSH تولید می کند انجام شود. یک سوزن در ورید قرار می گیرد . و تعداد کمی از هورمون آزاد کننده تیروتروپین (TRH)  به وسیله ورید داده می شود. TRH بطور نرمال غده هیپوفیز را برای ساختن TSH تحریک می کند ، چندین نمونه خونی از طریق سوزن هر 30-15 دقیقه برای یکساعت انجام می گیرد.

 نه تنها همه این آزمایشها در بیشتر نوزادان ضروری است ، بلکه ممکن است سایر آزمایشها نیز در موارد اختصاصی مفید باشند . پزشک شما تستهای مورد نیاز را انتخاب خواهد کرد .بعد درباره آنها و آزمایش نوزادان با شما صحبت می کند. این تستها می تواند در عرض چند روز انجام بگیرد. بنابراین اگر نیاز باشد درمان می تواند بی درنگ شروع شود.

 

چطور کم کاری تیروئید درمان نشده بر روی نوزاد اثر می گذارد ؟

اثرات کم کاری تیروئید به روشهای مختلف در کودکان متفاوت دیده می شود. بیشترین اثرهای قابل توجه معمولاً شامل :

*         پوست : زردی نوزادی در تعدادی از نوزادان با کم کاری تیروئید ، ممکن است طولانی تر از معمول باشد. پوست نوزادان ممکن است رنگ پریده یا لکه دار باشد.

*         اشتها و گوارش : نوزاد با ک کاری تیروئید ممکن است بی علاقه به گرفتن شیشه یا سینه مادرباشد. در بیدار ماندن در و  طول تغذیه مشکل داشته باشد.او به طور شدید یبوست دارد ممکن است گاز در معده داشته باشد.

*         رشد: نوزادان با کم کاری تیروئید اغلب بعنوان نوزاد تا زه متولد شده بزرگ هستند که اگراین کم کاری اصلاح نشود ، آنها عموماً رشد و وزن گیری ضعیف بعد از تولد دارند.

*         گردش خون : نوزادان با کم کاری تیروئید ضربان قلب آهسته و فشار خون پایین دارند. دست و پاها ی آنها هنگام لمس بعلت گردش خون ضعیف ، سرد است.

*         فعالیت و نمو: نوزادان با کم کاری تیروئید اغلب ساکت هستند و بندرت گریه می کنند. آنها ممکن است بی علاقه به مناظر و صداهای اطراف خود باشند، برای ساعتها بخوابند ، اغلب برای تغذیه بیدار شوند و وقتی در آغوش گرفته می شوند شل و ول باشند .

 

آیا نوزاد از نظر مغزی عقب افتاده خواهد شد؟

شروع درمان برای یک کودک با کم کاری تیروئید زمانی است که در صورت امکان هرچه زودتر کوششی برای جلوگیری از آسیب مغزی دائم و عقب ماندگی ذهنی صورت گیرد .اثر کم کاری تیروئید روی رشد مغز نوزاد به چند علت مشکل پیش بینی می شود .

اولاً : نوزاد با کم کاری تیروئید ممکن است یک مقدار کم T4 که برای رشد نرمال مغز کافی است ، داشته باشد . ثانیاً : رشد کودک با کم کاری تیروئید که در ابتدا آهسته است ، ممکن است در ماههای بعدی با جایگزینی هورمون تیروئید مناسب ، جبران شود نهایتاً رشد مغزی در همه کودکان متأثر شده از ارث و محیط است . بعنوان یک قانون اگر درمان زودتر آغاز شود کودک شانس بهتری برای رسیدن به رشد کامل و بالقوه مغزی دارد .

 

درمان کم کاری تیروئید چیست ؟

درمان جایگزینی روزانه هورمون تیروئید با قر ص هورمون تیروئید مصنوعی  ( لووتیروکسین سدیم یا ال- تیروکسین نامیده می شود ) می باشد . این هورمون تیروئید مصنوعی کاملاً مشابه هورمون تولید شده توسط غده تیروئید عمل می کند. وقتی که در دوزهای مناسب داده می شود ، هیچ عارضه جانبی از هورمون تیروئید مصنوعی وجود ندارد .

 

میزان مصرف قرص هورمون تیروئید برای کودک چقدر است ؟

قرصهای ال- تیروکسین در درجه های مختلفی قابل دسترس می باشد . پزشک درمان نوزاد را از دوز پایین تری آغاز می کند و همانطور که کودک رشد می کند آن را افزایش خواهد داد .

او با معاینه کودک و اندازه گیر ی   سطح T4 و TSH در مدت زمانهای معین تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی نوزاد به دوز بالاتری از هورمون تیروئید احتیاج دارد.

 

والدین چطور باید به نوزاد قرص هورمون تیروئید بدهند ؟

قرصهای هورمون تیروئید خیلی کوچک هستند. آنها می توانند له شوند و با شیر یا آب میوه یا آب در یک قاشق چایخوری حل شوند می توان محلول قرص در مایع را از طریق قطره چکان یا سرنگ به کودک داد . وقتی نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد کرد، می توان  قرصهای له شده را با قاشق چایخوری همراه با پوره غلات یا میوه له شده به کودک داد .کودکان بزرگتر می توانند قرص را به سادگی بجوند و ببلعند . نباید قرصها را در بطری شیر خشک یا سایر مایعات حل کرد. زیرا نوزاد اگر بطری را تمام نکند، دوز کامل نمی گیرد .

 

آیا قرص تیروئید طعم بدی دارد؟

خوشبختانه خیر. قرص طعم خیلی ملایمی دارد.

 

تا چه مدتی نوزاد باید هورمون تیروئید دریافت نماید؟

برای باقیمانده عمر خود هورمون تیروئید برای رشد مغز خصوصاً در دو سال اول زندگی مهم است. همچنین برای رشد و نمو کودک و فعالیت همه سیستمهای کودک ضروری می باشد . قطع هورمون تیروئید جایگزین در بزرگسالی می تواند باعث تنبلی ، افزایش وزن ، یبوست ، پوست خشک و پف کردگی شود.بنابراین علتها ، هورمون تیروئید باید هر روز برای زندگی روز مره درست ، مصرف شود.

 

اگر در مصرف هورمون تیروئید یک دوز فراموش شود آیا مشکلی پیش می آید ؟

گرفتن جایگزین تیروئید بزودی به عنوان بخشی از کارهای روز مره ، خواهد شد . تعدادی از مردم از تقویم برای کنترل تاریخ ، هر روز صبح بعد از گرفتن قرص استفاده می کنند. تعدادی دیگر تعداد هفت عدد قرص را در شروع هفته می شمارند و هر کدام را در جعبه ای جداگانه قرار می دهند.

 

آیا کودک باید از داروی خاصی پرهیز کند ؟

خیر کودک می تواند هر گونه دارویی را که پزشکش تجویز می کند مصرف کند.همچنین او باید واکسیناسیون را مانند سایر کودکان انجام دهد.

 

اگر هورمون تیروئید بیشتر از مقداری که تجویز شده است ، به کودک داده شود آیا رشد کودک سریعتر خواهد شد؟

نه : تعداد اضافی هورمون تیروئید به سرعت د رفعالیتهای کودک به صورت یک سطح خطرناک باعث ضربان قلب سریع ، اسهال ، اختلال در خواب و لرزش می شود. دادن هورمون بیش از حدی که توصیه شده است کودک شما را باهوش نمی کند .

 

آیا کودک باید رژیم خاصی داشته باشد؟

خیر مانند بقیه کودکان بایستی رژیم عادی مناسب با سن خود دریافت کند. گرفتن غذاهای غنی از ید غیر ضروری است.کم کاری تیروئید مادر زادی بارژیم اصلاح نمی شود.

 

آیا تغییری در نوزاد بعد از شروع درمان صورت خواهد گرفت ؟

این بستگی به این دارد که چطور فقدان هورمون تیروئید  روی نوزادتان قبل از درمان اثر گذاشته است. اگر نوزاد خیلی از علائم کم کاری تیروئید را قبل از شروع درمان نشان دهد ، او ممکن است خیلی کم بعد از شروع درمان تغییر کند .

سریعترین تغیییرات بین 4 تا 5 روز بعد از شروع  درمان آغاز می شوند که شامل

*         افزایش ادرار : نوزاد با از دست دادن وزن "آب اضافی" خلاص خواهد شد و ظاهر پوفی خود را از دست خواهد داد.

*         افزایش فعالیت : نوزاد ممکن است مدت زمان کمتری بخوابد و زمان بیشتری گریه کند و خواستار توجه بیشتری باشد. این نشان می دهد که بیشتر علاقمند به محیط قبل از درمان شده است.

*         افزایش اشتها : شما متوجه یک بهبود در اشتهای کودکتان می شوید او ممکن است اغلب برای بطری شیر گریه و بطور فعال تغذیه کند.

*         تغییر در ظاهر : رنگ پوست کودکتان از چند هفته بعد از درمان بهبود می یابد. او  بیشتر بالغ و عموماً سالم تر ظاهر می شود.

*         مهارتهای جدید : اگر نمو کودک آهسته بوده است ، او باید شروع به یاد گرفتن مهارت بیشتر ، سریعاً بعد از شروع جایگزینی هورمون تیروئید کند.

 

آیا رشد کودک نرمال خواهد شد ؟

همانطوری که قرص هورمون تیروئید مرتباً داده می شود ، کودکان با کم کاری تیروئید مادر زادی معمولاً رشد ونمو کامل را نشان می دهند و سرانجام به بزرگسالی می رسند و می توانند شغل و خانواده داشته باشند . به غیر از در یافت مداوم هورمون تیروئید کودک شما زندگی نرمالی مانند سایر کودکان دارد. اگر کودک تان هر مشکل دیگری  د رکنار کم کاری تیروئید داشته باشد، درمورد اثر آن باید پزشک معالج صحبت شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)