زهرا کوچولوزهرا کوچولو، تا این لحظه: 13 سال و 9 ماه و 23 روز سن داره

زهرا کوچولو و باباش

سلام دوستانی که به وبلاگ من سر میزنند لطفاً کامنت بگزارید

اطلاعات درباره سرما خوردگی کودک

1390/8/30 10:21
نویسنده : بابای زهرا
7,825 بازدید
اشتراک گذاری

سرما خوردگی یک عفونت ویروسی حلق و بینی است، بیماری مسری خفیفی است که کودکان زیادی به آن مبتلا می شوند. اغلب کودکان حداقل 6 بار در سال سرما می خورند و با شروع بازیهای گروهی یا رفتن به کودکستان، تعداد دفعات بیشتر می شود. برخی کودکان با اینکه از هر جهت سالم اند، تا 10 بار در سال سرما می خورند.
کودک شما در هنگام رشد، می خواهد دنیای اطرافش را با لمس کردن (و لیسیدن) هر چیز را بیشتر کشف کند. بنابراین به راحتی ویروسهای سرما خوردگی روی دست هایش خواهند بود. سپس او دستانش را در بینی یا دهان کرده و یا چشمهایش را با آن می مالد و بنابراین ویروس این امکان را پیدا می کند که به مجاری بینی او راه پیدا کند

سرما خوردگی یک عفونت ویروسی حلق و بینی است، بیماری مسری خفیفی است که کودکان زیادی به آن مبتلا می شوند. اغلب کودکان حداقل 6 بار در سال سرما می خورند و با شروع بازیهای گروهی یا رفتن به کودکستان، تعداد دفعات بیشتر می شود. برخی کودکان با اینکه از هر جهت سالم اند، تا 10 بار در سال سرما می خورند.
کودک شما در هنگام رشد، می خواهد دنیای اطرافش را با لمس کردن (و لیسیدن) هر چیز را بیشتر کشف کند. بنابراین به راحتی ویروسهای سرما خوردگی روی دست هایش خواهند بود. سپس او دستانش را در بینی یا دهان کرده و یا چشمهایش را با آن می مالد و بنابراین ویروس این امکان را پیدا می کند که به مجاری بینی او راه پیدا کند.
در پائیز یا زمستان احتمال سرما خوردگی کودک بیشتر است بعلت گرم کردن درون خانه و خشک شدن مخاط بینی ویروس سرماخوردگی براحتی منتقل می گردد. ضمناً وقتی هوای بیرون سرد است کودک بیشتر در محیط بسته می ماند که در آین حالت امکان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر است.
ویروسهای مختلفی باعث بروز سرما خوردگی می شوند. مصونیت در اثر ابتلا به یک نوع ویروس موجب مصونیت در برابر انواع دیگر نمی شود. اگر کودک شما به کودکستان یا مدرسه می رود بیشتر در معرض سرما خوردگی قرار دارد زیرا در معرض انواع ویروسها قرار می گیرد.
راه انتقال
انتشار ویروسهای سرما خوردگی از طریق قطراتی صورت می گیرد که در طی سرفه یا عطسه به بیرون پرتاب شده و وارد ریه دیگران می گردد و نیز در اثر تماس مستقیم با فرد یا شئ آلوده منتقل می گردد.
تشخیص سرما خوردگی کودکان
سرما خوردگی معمولا با علائمی چون گرفتگی بینی و سرفه پیش از تب آغاز می شود. وقوع ناگهانی تب همراه با علائمی چون لرز و خستگی و آبریزش بینی و سرفه های خشک از نشانه های بیماری آنفولانزا می باشد . شیوع آنفولانزا در پاییز و بهار بیشتر است و گاهی ممکن است همراه علائمی چون اسهال و استفراغ در کودک بروز کند.
اگر کودک شما دچار خارش و آبریزش بینی و چشم ها و خارش بدن شده مرتب عطسه می کند اما تب ندارد و ترشحات بینی او در تمام مدت آبکی است احتمالا کودک شما دچار آلرژی شده است که در ابتدا علائمی شبیه سرما خوردگی دارد.
علائم سرما خوردگی کودکان
علائم سرما خوردگی نوعا 1تا 3 روز پس از آلوده شدن به ویروس یا باکتری رخ می دهد. معمولا با احساس خارش یا سوزش در حلق آغاز می شود. علائم احتمالی بعدی عبارتند از:
آبریزش بینی
عطسه
انسداد بینی که ممکن است شیرخوردن شیرخواران را مشکل سازد.
سرفه و گلودرد
آب ریزش چشم ها
درد عضلات
گاهی تب
عوارض سرما خوردگی در کودکان
ممکن است ویروس سرماخوردگی به ریه ها برود و موجب برونشیولیت یا سینه پهلو شود.
عفونت میکروبی ممکن است بر گوشها اثر بگذارد و موجب التهاب گوش میانی یا التهاب سینوس ها (سینوزیت) گردد.
در کودکان مبتلا به آسم سرما خوردگی می تواند موجب حمله ی آسم شود.
اقدامات پزشکی
اگر کودک شما از غذا خوردن امتناع می کند_ تب بیش از 39 درجه دارد یا خیلی ناخوش بنظر برسد، باید ظرف 24 ساعت اورا نزد پزشک ببرید.
اگر سرفه کودک بعد از 5 روز بهتر نشود، علائم دیگر بیش از 10 روز طول بکشد یا علائم جدیدی، مانند گوش درد بروز کند باید به پزشک مراجعه کند.
اگر عفونت دیگری وجود داشته باشد پزشک آنرا درمان خواهد کرد.
ممکن است قطره بینی برای چکاندن در بینی قبل از غذا تجویز کند. از قطره‌های بینی نباید بیشتر از آنچه دکتر تجویز کرده است استفاده کنید همچنین نباید برای مدت زیادی استفاده گردند زیرا می‌توانند به پوشش داخل بینی آسیب رسانند.
همچنین دکتر می‌تواند شربت ضد سرفه یا خلط آور برای سرفه‌های ناجور تجویز کند. (اکثر پزشکان هیچ داروئی را برای کودکان زیر 6 ماه تجویز نمی کنند.)
اقدامات خانگی
معمولا کودک شما پس از یک هفته بهبود می یابد. اقدامات زیر به تخفیف علائم کمک می کند:
دمای بدن کودک را از نظر تب اندازه بگیرید. اگر تب نداشت او را گرم و راحت بگذارید. لازم نیست به اجبار وی را بخوابانید مگر اینکه خود مایل باشد. اگر دمای بدنش بالا است مثلاً در اطراف 38 درجه، و چهار یا پنج ساعت همچنان باقی مانده است او را بخوابانید و سعی کنید دمای بدنش را پائین بیاورید.
سعی کنید دمای اتاق کودک را حدود 20 درجه سانتی گراد نگه دارید و رطوبت هوا را با قرار دادن حوله مرطوب مقابل شوفاژ یا با دستگاه بخور بالا ببرید.
برای راحت تر شدن تنفس کودک می توانید مقداری روغن منتول (نعنا) و یا اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید یا در موقع استحمام کودک در وان بریزید.
ترشحات بینی را از نظر روشنی یا زردی بررسی کنید. اگر زرد باشد احتمال عفونت ثانویه می‌رود. اگر روشن باشد ممکن است تب یونجه داشته باشد.
به کودک یاد بدهید تا به نوبت با گرفتن یکی از سوراخ‌های بینی خود دیگری را فین کند . می توانید توسط سرنگ و آب نمک بینی او را شستشو دهید. اینکار را می توانید قبل از شیر دادن نوزاد خود انجام دهید.
برای جلوگیری از زخم و التهاب اطراف بینی کرم مرطوب کننده یا وازلین بمالید.
هنگام خواب زیر سر کودک خود را با قرار دادن چند حوله در زیر تشک در قسمت سر او کمی بلندتر نگه دارید تا راحت نفس بکشد.
به کودک مایعات فراوان بنوشانید. (مصرف آب پرتقال و قرصهای جوشان ویتامین C توصیه می شود.)
اگر کودک شما شیرخوار است باید تعداد دفعات بیشتر اما به مقدار کمتری به او شیر داده شود.( در مورد شیرخواران هر دارویی را با مشورت پزشک او استفاده کنید.)
برای تسکین گلودرد و دردهای دیگر می توانید شربت یا قطره استامینوفن به او بدهید. (شربت رقیق آبلیمو که با عسل شیرین شده نیز برای نرم شدن گلو و رفع خارش آن توصیه می شود.)
داروهای ضد سرفه را بدون تجویز دکتر به کودک خود ندهید.
پیشگیری از سرما خوردگی در کودکان
هیچ روشی برای پیشگیری بجز عدم تماس با افراد مبتلا وجود ندارد. برای کاهش احتمال ابتلا، از بردن کودک خردسال به محل های پر جمعیت مانند بازار روز خودداری کنید. و به او یاد بدهید که مرتب دستهای خود را با آب و صابون بشوید

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

امیر
1 شهریور 92 20:21
وبلاگ خیییییییییییییییییییلی خوبی داری